Mutualismen som en syntes av individualism och socialism

De flesta ideologier - eller åtminstone förespråkare av dem - betonar en del av människans natur, och ignorerar andra aspekter. Tar vi statssocialismen som exempel, så menar förespråkare av ideologin att människan är social och att samhällets organisation således måste bestå av socialism och undertrycka människans inneboende individualism. Tar vi nyliberalen menar han tvärtom att människan är individualist, och alla sociala aspekter av människan ignoreras. Naturligtvis är detta att dra saker till sin spets; men alla som någon gång varit i en diskussion med en statssocialist eller en nyliberal känner nog igen sig. För en statssocialist är "individualism" nästan ett skällsord, och för nyliberalen har "solidaritet" en negativ klang. Däremot är det svårt att förneka att människan har en tendens att söka ömsesidigt gynnsamma samarbeten med andra människor, som redan Kropotkin fastslog i "Inbördes hjälp", och som Nobelpristagaren Elinor Ostrom utan tvivel bevisat. Samtidigt är det svårt att förneka individens egoism, som trots allt är drivkraften bakom allt hon gör - hon handlar för att uppnå större lycka, så som hon själv definierar denna lycka.

Pierre-Joseph Proudhon såg däremot detta förhållande med nyktra ögon. Människan har en natur; men denna natur är såväl social som individualistisk. Detta är vad som ligger bakom alla typer av despotism; vissa människors individuella drivkraft tar överhanden, och de "syndar mot sin sociala natur" - som Proudhon lite poetiskt uttryckte det - genom att utöva våld och tvång emot andra, och skapa skapa auktoritära strukturer som med tiden utvecklas till stater. Detta hade däremot varit omöjligt om människan enbart var individualist; de förtryckta skulle aldrig finna sig i detta förtryck. Eftersom att vi också är sociala värderar dock människor den gemenskap och struktur som trots allt finns i de samhällen som undertrycker deras individuella önskemål, och vår sociala sida gör att intrång i vår frihet accepteras om den leder till ett socialt sammanhang vi kan identifiera oss med. Staten har alltså sin grund i såväl vår individualistiska och sociala natur - fanns inte båda två skulle stater omöjligt kunna existera.

Därför är det också nödvändigt att ha både det individuella och det sociala i betänkande när vi utformar idéer om hur samhället kan förbättras. Att koncentrera oss på en sak och ignorera det andra är att ignorera verkligheten; och att ignorera verkligheten leder till att våra teorier inte kan appliceras på den med önskat resultat. Proudhon skrev i "What is Property?":

"Communism -- the first expression of the social nature -- is the first term of social development, -- the thesis; property, the reverse of communism, is the second term, -- the antithesis. When we have discovered the third term, the synthesis, we shall have the required solution."

Vi bör inte sträva efter att förneka eller förändra människans natur; vi bör sträva efter att förstå den. Kommunismen ignorerar människans individualitet, och statskapitalismen ignorerar de hennes sociala natur. Den ena ser människan som någon som enbart strävar efter samhällets bästa, eller åtminstone bör göra det, medan den andra skapar strukturer som enbart uppmuntrar egoism som går ut över solidariteten. Du kan inte komma till toppen av varken staten eller det kapitalistiska näringslivet med ett gott samvete, utan att utnyttja tvång som går ut över andra människor (även om det görs "indirekt", genom att kapitalister stöder sig på statsmonopol av olika slag, innebär ens handlingar en kränkning av andra individers frihet).

Mutualismen, som går att betrakta som en syntes av socialismen och individualismen - varför Proudhon av George Woodcock kallats "den sociala individualisten" - försöker däremot se till båda sidor av människans natur. Människan vill vara fri, men inte isolerad; hon vill ingå i ett större sammanhang, men inte tvingas in i det och kvävas av det. Därför är det viktigaste målet för att förändra samhället att göra oss av med alla typer av tvång, alla typer av privilegier och alla typer av monopol. Det är genom detta makten upprätthålls, och det är genom detta vi förnekas vår egen natur - oavsett om vi tvingas förneka vår sociala eller vår individualistiska sida för att kunna lyckas i samhället. Ge individen frihet, och hennes sociala natur kommer att skapa de samarbeten hon föredrar.

Det är däremot inte riktigt så enkelt; människan idag går att jämföras med ett tamt och instängt djur. Under århundraden - om inte årtusenden - har vi såväl utnyttjats som tagits om hand av de vilda djuren utanför burarna. Om någon plötsligt skulle släppa ut oss ur våra burar skulle det inte ta lång tid innan de vilda djuren - statsmännen och kapitalisterna - återigen hade haft oss i våra burar. De skulle utan problem kunna tvinga oss tillbaka, och många av oss skulle säkert välja våra burar hellre än den okända verkligheten på frivillig väg. Det är trots allt det liv vi känner till. För att människan ska kunna vara fri, och delta i de samarbeten för ömsesidig vinning hon föredrar, måste en gradualistisk process vänja oss vid att vara herrar över oss själva. Redan idag, "i buren", måste vi börja organisera oss själva, skapa våra egna alternativ vid sidan av det statliga och kapitalistiska samhällen - våra egna företag, våra egna kooperativ, våra egna valuta- och handelssamarbeten, et.c. När vi har så mycket "i buren" kommer verkligheten utanför den inte alls att vara lika skrämmande; och de vilda djuren kommer inte ha en chans att övermanna oss.

Genom att på egen hand utveckla såväl vår individualistiska drivkraft och våra sociala samarbeten - och inte förneka vare sig den ena eller den andra av dessa sidor, utan genom att bli bekväma med dem - påbörjar vi den långa färden mot friheten. En frihet där egoism och socialt ansvarstagande är harmoniserade, precis som den idag är i en familj, eller som den under i vår tidiga historia kunde vara i en stam. Detta är ingen utopi, utan ett uttryck för vår natur; utan de vanföreställningar om den som såväl kommunister som nyliberaler gärna gör gällande.

Kommentarer
Postat av: Ambugaton

Stimulerande läsning, för en ideologiskt utomstående.



"Kommunismen ignorerar människans individualitet"

- I det här sammanhanget skulle jag säga att kommunismen, i alla fall leninismen och särskilt stalinismen avskydde individualism. De utförde en inriktad kamp för att utrota allting som påminde om individuell frihet.



Sen kom jag att tänka på att vi har sedan flera år tillbaks en utveckling mot större individuell frihet, fast inom konsumtion. Till ex. konsumtion av Rättvisemärkt varor, ekologiska produkter och liknande. På så sätt kombineras en individuell utforskning på marknader med idéer om vad som ska vara "fair game" för människor kanske på andra sidan Jorden och ett ansvarstagande för den miljö som vi alla bebor. Min erfarenhet lutar åtminstone åt att de som väljer såna här produkter är medvetna om varför de konsumerar på det sättet och inte blint följer en trend.



Sen har vi problemet med utomparlamentariska rörelser/partier i Sverige. Man måste börja någonstans, och jag respekterar deras kamp, men om och om igen har jag sett dem (till ex. Socialistpartiet) träta med andra rörelser om småsaker när de egentligen kan gå tillsammans eller välja att samarbeta på specifika frågor, till ex. en autonomifråga i en region (låt oss bara ponera). Det kommer att behövas för det inflytande som kan krävas för en förändring i samhällsstrukturen och upplysningen om en alternativ livsstil för folket. Jag utgår i alla fall främst från partierna även om jag vet att deras roll gradvis luckras upp av alternativ media och informationshämtning nuförtiden.

2010-04-29 @ 00:10:19
Postat av: Emil

Ambugaton:

"Till ex. konsumtion av Rättvisemärkt varor, ekologiska produkter och liknande."



Ja, absolut! Det förändrar kanske inte så mycket, och många "rättvisa" företag är kanske inte så rättvisa som de vill utmåla sig; men att människor ändå aktivt gör dessa val, och efterfrågar dessa varor, visar på ett vardagsengagemang hos männisokor som kan vara en bra grogrund för frihetliga idéer, och visar på att många människor trots allt tror på att samhället kan bli bättre. Alla möjliga sätt - hur små de än må vara - att förändra samhället i "rätt riktning" utan att göra intrång på andra människor är positiva, i min mening.



"Sen har vi problemet med utomparlamentariska rörelser/partier i Sverige"



Ja, du har rätt i att det finns en del sekterism. "Vi kan inte samarbeta med DEM för att stoppa utvisningar till länder där människor riskerar tortyr - de delar ju inte vår åsikt i kärnkraftfrågan!!" ;) Det blir tyvärr ofta så; ju större politiskt intresse, och ju djupare övertygelse man har i sina idéer, desto mer tenderar man att stirra sig blind på små olikheter och haka upp sig på småsaker hos andra, utan att se de stora likheter som också finns där. Alla splittringar i de svenska kommunistiska partierna och grupperingarna genom tiderna är ett tydligt exempel.

2010-04-29 @ 04:01:14
URL: http://mutualism.blogg.se/
Postat av: Jimmy

Vill bara säga att det du skriver är oerhört bra ! Jag känner mig pånyttupplyst:)

2010-05-31 @ 23:40:05
Postat av: Micke

Tänkvärt!

2010-08-01 @ 20:48:39
Postat av: Stringburka

Måste säga att din blogg är min absoluta favoritblogg och den enda politiska blogg jag verkligen följer dig. Det är inte alltid jag håller med dig om allt, men du skriver grymt bra och intressant.

2010-09-14 @ 13:21:34
Postat av: Emil

Stringburka:

Tack så mycket, kul att du gillar bloggen!

2010-09-14 @ 21:39:34
URL: http://mutualism.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0