"Sönderfallna stater" - anarki eller kaos?

I diskussioner om anarkism tas ofta sönderfallna stater upp som exempel på vad anarki innebär i verkligheten, och varför anarkin såldes inte är önskvärd. En sönderfallen stat är ungefär vad de låter som; en stat som inte längre kan hävda auktoritet över sitt område, och som därför krackelerar och faller sönder. Detta resulterar ofta i ett maktvakuum där redan mäktiga grupper, t.ex. militären, krigsherrar eller stora ekonomiska intressen antingen tar över staten, eller skapar mindre "stater" inom det område som tidigare styrdes av den ursprungliga staten. Ofta uppstår kaos, och grupper slåss emot varandra om så mycket makt de kan komma över. Är detta vad anarki innebär i verkligheten? Naturligtvis inte. Varför ska vi redogöra för nedan.

Varför sönderfallna stater inte är anarkier

Anarkismen som politisk ideologi har sin bas i den anarkistiska rörelsen; en rörelse som inte bara vill göra sig av med staten, utan även ersätta den med fria, anarkistiska, alternativ. Anarkin är alltså inte ett faktum då den nuvarande staten helt enkelt är försvunnen - utan då staten ersatts med anarkistiska alternativ. Ett anarkistiskt samhälle är ett samhälle utan påtvingade hierarkier, där individen är suverän och ingen kan tvinga någon annan att delta i samarbeten som hon själv inte väljer att delta i, av vilken anledning det än må vara. Detta är inte fallet i sönderfallna stater, vilket har sin enkla förklaring i att sönderfallna stater inte är ett resultat av anarkistisk kamp och anarkistiska alternativ som tagit över statens uppgifter; utan istället ett resultat av statens inkompetens, korruption och oförmåga att hävda sin auktoritet. Om den anarkistiska rörelsen är stark i en sådan stat är det naturligtvis en bra förutsättning för att anarki ska kunna uppstå; men när den anarkistiska rörelsen är svag, eller praktiskt taget icke existerande, är det bara ett recept för kaos, där individens suveränitet inte kommer att respekteras, utan istället kränkas av många olika ekonomiska och militära intressen; varav inget har något intresse av folkets frihet eller ett fritt samhälle.

Ett anarkistiskt samhälle är alltså resultatet av anarkistisk kamp - inte av statens inkompetens - medan en sönderfallen stat är resultatet av statens inkompetens - inte av anarkistisk kamp. Det förhindrar däremot inte intellektuellt oärliga debattörer från att hävda att det rör sig om samma sak, och använder det ena för att kritisera det andra. Detta kallas normalt för "halmgubbeargumentation" - istället för att diskutera den verkliga frågan bygger man själv upp en "halmgubbe" som är enklare att attackera än den verkliga motståndaren i debatten. Även om man med detta inte ens för samma diskussion kan betraktaren lätt uppfatta det som att så vore fallet, och därför köpa utfallet. Naturligtvis är detta ett väldigt barnsligt och oärligt sätt att föra en diskussion; men det förhindrar inte att det är en väldigt vanligt förekommande, och effektiv, argumentationsteknik i den politiska debatten. Ett solklart exempel är just sammanblandandet av sönderfallna stater och anarkism. För distinktionen mellan sönderfallna stater och anarkism har alltid funnits bland anarkisterna, och man har alltid hävdat att sönderfallna stater i regel leder till negativa utfall. Benjamin R. Tucker skrev t.ex. redan 1888 i sin tidning "Liberty" att:

"Om staten abrupt och fullständigt skulle avskaffas imorgon, skulle det troligtvis leda till serier av våldsamma konflikter om jord och mycket annat, vilket skulle sluta i reaktion och en återgång till det gamla tyranniet."

Istället måste anarkismen vara ett resultat av en stark anarkistisk rörelse, menar redan Tucker, som gradvis ersätter statens uppgifter med fria alternativ (se ett tidigare inlägg på bloggen för mer information angående detta). Att anarkister själva alltid kritiserat sönderfallna stater visar tydligt på halmgubbekaraktären i att kritisera anarkismen med hjälp av det kaos som normalt återfinns i sönderfallna stater. Vi kritiserar samma sak! Precis som demokrati måste byggas av en stark demokratisk rörelse, och ett folk övertygat om att demokrati är rätt väg att gå, måste anarki byggas av en anarkistisk rörelse. Att helt enkelt "införa" demokrati i ett land där folket (eller mäktiga intressen som godtyckligt kan "föra folkets talan") inte är demokrater fungerar inte; då kommer istället olika grupper som önskar sin egen diktatur att slåss om makten. Det innebär däremot inte att demokrati inte fungerar - utan att demokrati måste byggas av demokratiska rörelser, precis som anarki måste byggas av anarkistiska sådana. Inbördeskriget i Irak är alltså inte ett bevis på att demokrati inte fungerar; och situationen i sönderfallna stater är inte ett bevis för att anarki inte fungerar. Det är snarare ett bevis för precis vad Tucker och andra anarkister visste redan på 1800-talet, och aldrig förnekat; att anarki måste byggas av anarkistiska rörelser, och att folket måste vilja ha anarkin.

Vad är då en anarki?

Vi har slagit fast att sönderfallna stater inte är att betrakta som anarkier, utan enbart är ett resultat av statlig inkompetens, och att sönderfallna stater inte är något anarkister strävar efter (om inte en stark anarkistisk rörelse finns, som etablerat anarkistiska alternativ till staten) utan tvärtom något anarkister varnat för ända sedan ideologins barndom på 1800-talet. En sönderfallen stat som ersätts av mindre hierarkiska enheter som slåss om makten över området är inte anarki, utan helt enkelt en stat som ersätts av flera mindre - och som till slut troligtvis kommer att återgå till startpunkten. Ett anarkistiskt samhälle är istället ett samhälle där individen är suverän, och där dennes suveränitet bevaras genom frivilliga överenskommelser och fria kontrakt. Detta möjliggörs enligt den gradualistiska principen genom en anarkistisk rörelse som skapar alternativ till staten i fråga om handel, försvar, sociala skyddsnät, et.c. (mer om detta finns att läsa i många andra inlägg här på bloggen), och som - när rörelsen växt sig stor nog - helt och hållet kan ersätta staten med fria alternativ. Endast på så vis kan anarki uppstå, och bevaras; frihet skapas genom frihet. Att en stat helt enkelt faller sönder, utan att någon sådan rörelse finns hos folket, som kan bevara individens suveränitet och förhindra att auktoritära rörelser slår ner individen, leder naturligtvis till ett helt annat resultat än vad som varit möjligt med en sådan folkrörelse - vilket Tucker briljant belyser i citatet ovan.

Ett anarkistiskt samhälle är alltså, kort sagt, ett statslöst samhälle där individens suveränitet utgör grunden för den nya ordningen; inte bara ett samhälle där staten krackelerar och lämnar ett maktvakuum som kan utnyttjas av andra auktoritära rörelser och intressen. Anarkism är inte detsamma som sönderfallna stater, och vägen till anarkismen är inte statens inkompetens - utan den anarkistiska rörelsens kompetens och förmåga att erbjuda ett bättre alternativ för samhällets individer än staten någonsin kunnat. Att en stat ersätts av en annan stat, eller ett antal mindre "stater" som också bygger sin makt på våld och förtryck, är inte anarki. Jag upprepar det många gånger, då kritiker verkar ha väldigt svårt att förstå detta. Det är heller inte resultatet av statslöshet, om vi innan statslösheten blir ett faktum har en stark anarkistisk rörelse. Innan självutnämnda kritiker av anarkismen förstått detta blir deras kritik tyvärr enbart parodiska halmgubbar (se t.ex. den "kritik" liberalen Henrik Sundholm lagt upp på sin blogg), då den bara är ett eko av vad anarkister själva menat sedan 1800-talet, och ett sorgligt exempel på hur lite människor idag - till och med politiskt intresserade sådana - faktiskt vet om anarkismen.

För ytterligare läsning om hur vi själva förespråkar att gå till väga för att uppnå ett fritt samhälle kan jag rekommendera det tidigare nämnda inlägget (R)evolution! och kapitlet Ends and Means ur Kevin A. Carsons "Studies in Mutualist Political Economy", för en mer utförlig bild av detsamma. Min önskan är alltså att helt enkelt att "kritiken mot anarkismen" blir en kritik av anarkismen, inte av egna halmgubbeversioner av den, så att en konstruktiv debatt kan föras. Att "kritiker" upprepar något vår egen rörelse sagt i alla tider, och ser det som någon slags "vederläggning av anarkismen", är däremot inte annat än lika delar skrattretande och tragiskt.

Kommentarer
Postat av: Crossmack

En bekant brukade säga: "Tänk dig att mariningenjörer byggde båtar med en stor, tung och utrymmeskrävande bom rakt igenom fartyget. Sedan, när någon föreslår att den inte alls är nödvändig, utan skeppet 'skulle antagligen ha större lastutrymme och vara mer behändigt om vi tog bort den' så drar ingenjörerna helt sonika ut bommen ur ett befintligt skepp, ser på medan det sjunker och påstår att dem har bevisat att det inte fungerar och att bommen är nödvändig."

2010-01-03 @ 17:52:23
Postat av: Anonymous Coward

Stefan Molyneux har en bra video angående Somalias tillstånd:



http://www.youtube.com/watch?v=qtGkTRnocZI

2010-01-04 @ 07:27:24
Postat av: Liberal

Oneklingen abrupt att benämna begreppen frihet och socialism i samma mening, annat än vid ironiska jämförelser. En ideologi kan inte vara fri utan en fri marknad eller skattetvång.

2010-01-06 @ 00:52:26
Postat av: Emil

Crossmack:

Din kommentar sammanfattar på ett bra sätt vad jag ville få fram i inlägget!



Liberal:

"En ideologi kan inte vara fri utan en fri marknad eller skattetvång."



Jag antar att det är en konstig formulering - att en ideologi för att vara frihetlig kräver såväl fri marknad som skattetvång. Det ska förhoppningsvis hellre vara en fri marknad och INGET skattetvång; eller har det gått så långt att liberaler börjat omfamna principen "frihet är tvång"? ;)

Anarkistisk socialism, i de individualanarkistiska och mutualistiska varianterna, förespråkar en fri marknad och är defenitivt emot ett skattetvång. Innan du börjar med några "ironiska jämförelser", och gör dig till åtlöje, får jag nog därför uppmana dig att läsa på lite om vad socialismen innebär; jag kan rekommendera detta inlägg till att börja med:

http://mutualism.blogg.se/2009/june/socialism-kapitalism-kommunism-och-mutualis.html

Även Francis D. Tandys "Voluntary Socialism", Kevin A. Carsons "Studies in Mutualist Political Economy" och Benjamin R. Tuckers "Instead of a Book" utmärkta introduktioner till anarkistisk socialism och mutualism; men det är nog bra att börja i lite mindre skala om man aldrig tidigare hört talas om frihetlig socialism "annat än vid ironiska jämförelser" och blandar ihop begreppen abrupt och absurt ;)

2010-01-06 @ 05:01:32
URL: http://mutualism.blogg.se/
Postat av: Emil

Anonymous Coward:

Jag gillar exemplet med präster som blir träffade av en meteor och en sekularisering av staten på rationella grunder som liknelse för skillnaden mellan sönderfallna stater och anarkism! Två klockrena liknelser i tråden hittills, inte dåligt ;)



Visst kan det också vara så att vissa aspekter av sönderfallna stater är bättre än en stat - speciellt om staten är totalitär och brukar extremt våld mot befolkningen - men det gäller fortfarande att skilja på begreppen. Det är inte riktigt vad Molyneux video handlar om (förutom i början), utan han vill mest visa på att det inte är "så farligt som man kan tro" (eller snarare, att det i vissa aspekter var värre MED staten); men jag ser fortfarande sönderfallna stater som ganska irrelevanta för anarkismen som ideologi.



Om en sönderfallen stat lyckas - jättebra! Men det är knappast pga anarkism, om inte en anarkistisk rörelse (eller liknande; alltså en rörelse som värnar om individens suveränitet och medvetet vill bevara ett statslöst, icke-hierarkiskt, samhälle), utan bara ett tecken på att människorna i samhället klarar sig bra utan stat och att krigsherrar och liknande inte har för mycket makt; ofta är resultatet ändå knappast anarkism - individen är ofta inte suverän, och när hon är det sker det ofta hellre pga tillfälligheter. Men, hur som helst, jättebra! Om en sönderfallen stat däremot går dåligt är det inte heller anarkismens "förtjänst"; utan det beror då på att samhället har mäktiga grupperingar som kan utnyttja läget till sin fördel, på andras bekostnad.



Vi kan ta exemplet med prästerna och meteoren som Molyneux tar upp igen; visst kanske religion utrotas tillfälligt om alla präster dör - och beroende på hur samhället ser ut i övrigt KAN samhället därefter bli sekulärt; men en annan religion KAN lika gärna uppstå och ta den gamla religionens plats. I vilket fall som helst är det inte sekularismens förtjänst att samhället blir sekulärt, eller får en ny religion, utan det sker helt enkelt genom tillfälligheter och de strukturer som fanns innan meteoren och som uppstår efter den. Det är alltså lite som att "diskutera äpplen och päron" - visst är det ofta en intressant diskussion, men det är viktigt att hålla isär begreppen.

2010-01-06 @ 05:26:06
URL: http://mutualism.blogg.se/
Postat av: Jonas

Liberalism och Anarkism är enligt ditt inlägg samma i princip sak (jag motsäger inte). Du har rätten att inrätta dig i vilket politiskt system du än föredrar. Likadant som du beskriver en fri marknad som ingenting, vilket är helt rätt enligt mig som Liberal, är också politiken i ett fritt samhälle ingenting. Alla människor är fria att leva hur dom vill, anknyta sig till vilka frivilliga samhällen och organisationer de vill, enligt eget förnuft.



Istället ligger fokus i debatten på ekonomi och vilket ekonomiskt system som vore mest gynnbart. Jag anser att kapitalismen har mycket kvar att ge och har inte spelat ut sin roll som tillväxtens system. Kapitalismen ger möjlighet för utvecklingsländer att utvecklas till industri länder.



Oerhört luddigt inlägg, har inte sovit på.. ptja ett bra tag.



Hej.

2010-01-06 @ 23:59:08
Postat av: Argument

Intressant inlägg. Använder man en ordboksdefinition av "anarki" hittar man några alternativ. Wikipedia har två versioner:



"1. Ett tillstånd som innebär frånvaro av härskare eller statsmakt. Beteckningen används av anarkister i positiv bemärkelse om det ideala samhället.

2. Förvirring och kaos i brist på lagar och/eller regering: en negativt laddad beteckning."



Det är uppenbarligen 1. anarkister eftersträvar, medan anti-anarkister hävdar att 2. är vad anarkism leder till.



Jonas:

Tja, liberalism säger sig vara fritt, för en fri marknad, men varför behövs då det så kallade "våldsmonopolet"? Varför ska endast en grupps rättsliga skydd accepteras? Du pratar även om kapitalism, men det är svårt att veta vad du menar där. Menar du som i "fri marknad" eller menar du det vi har idag? Om du menar "fri marknad" håller jag med dig, det är troligtis mest gynnsamt. Om du menar "det vi har idag", vilket "mycket kvar att ge" tyder på, håller jag absolut inte med dig, alls. Dagens kapitalistiska system flyttar makt från individerna till ett antal storföretag, som påverkar politik, suger ut arbetarna och stjäl naturresurser, som land och vatten.



PS. Kolla gärna in detta forum också. ; )

http://www.debatt.forum24.se/debatt.html

2010-01-07 @ 19:48:57
URL: http://www.debatt.forum24.se/debatt.html

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0